פתרונות אסתטיים למערכת המיזוג בחללים למגורים

במערכת מיזוג מרכזי או מיני מרכזי קיימים שני סוגי פתחים, פתח לאוויר יוצא (אספקה) ופתח לאוויר חוזר (כניסת אוויר). בבנייה סטנדרטית מתקינים גרילים מסורבלים וכעורים בפתחים אלו וקובעים אותם במקומות מרכזיים, הנראים מהחלל הציבורי.

ברצוני להציג להלן פתרונות עדיפים ואסתטיים יותר. היחידה הפנימית (המאייד) של מערכת המיזוג מותקנת תמיד בחלל הנוצר באמצעות תקרה מונמכת בגבס, בדרך כלל במסדרונות או בחללים רטובים. ההנמכה הזו יוצרת תיבת אוויר סגורה (פלנום), שהאוויר שמגיע לתוכה בסירקולציית האוויר של הקירור או של החימום נאסף בחזרה אל המנוע וחוזר אחר-כך אל החלל כאוויר יוצא.

כדי להקטין למינימום את הצורך בגרילים אלו, עדיף לתכנן את התקרה המונמכת כך שייווצר שסע בינה ובין הקיר שמשמש כפתח של מערכת המיזוג. גובה התקרה וגודל השסע מחושבים במדויק על-ידי מהנדס מיזוג האוויר לפי הכללים הנהוגים בענף וכל התקנים המחייבים כדי להבטיח פיזור אוויר נכון, כדי להבטיח אקוסטיקה נאותה (למשל למנוע קולות שריקה) וכדי למנוע רטיבות על הגריל.

בפרויקטים להלן מוצגים פתרונות מותאמים לחלל הספציפי, שמתחשבים בדרישות המקצועיות של הנדסת מיזוג האוויר מחד ולא מתפשרים על האסתטיקה של המבנה מאידך.

דירה במרכז תל אביב

כפי שרואים בתמונה, בין התקרה המונמכת והקיר החיצוני קיים שסע שמשמש כפתח אוויר חוזר. פתרון אסתטי זה מאפשר להימנע מהתקנת גריל כעור וקשה לניקוי. הפתח הפשוט משביח את הנכס ומהווה אלמנט אדריכלי שאפשר לקבוע בתקרתו הנסתרת פס לד או גוף תאורה חלופי אחר.

דירת גג במרכז תל-אביב

בדירה זו, כמוצג בתמונה, קופסת הפלנום שמוליכה את צינורות המיזוג, תוכננה כ"כתר" מעל ארונות המטבח הנמוכים והגבוהים. בצד אחד נבנה עמוד שהוא חלק מתיבת הפלנום, כשבגבו ובאין רואה קבוע גריל אוויר חוזר. בעמוד זה הוצנע גם עמוד קונסטרוקציה.

הפוסט נכתב בשיתוף "אל-קור" (03-5363744)

שתף